Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

Ostrava-město |  | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Nahlásit chybu


K tématu

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě. Velmi to zvyšuje bezpečnost

18. dubna 2024 10:24 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost

18. dubna 2024 11:58 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Magazín 112

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Ostrava považuje rozvoj cyklodopravy za jednu z priorit. Zásadní je ale bezpečnost

22. dubna 2024 11:59 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Rozvoj cyklodopravy je jednou z priorit vedení města. S tím samozřejmě souvisí bezpečnost, protože cyklisté považují za nejdůležitější, aby je při jízdě neohrožovala auta. Město proto klade důraz na kvalitní cyklostezky a pomáhají také strážníci, kteří se v rámci různých projektů a akcí na cykodopravu zaměřují.


Rekonstrukce budovy nádraží Ostrava-Vítkovice začne v květnu

Správa železnic začne tento měsíc s rekonstrukcí nádražní budovy v Ostravě-Vítkovicích. Oprava památkově chráněného objektu vyjde na téměř 275 milionů korun. Ve spolupráci s obvodem Vítkovice navíc projde revitalizací také přednádražní prostor. Hotovo by mělo být do dvou let.

Den vítězství uctili u Pomníku obětem válek

Den vítězství připomněli představitelé města, legionářů a dalších organizací u Památníku obětem válek na městském hřbitově. Položením květin a zapálením svíček uctili památku padlých i těch, kteří bojovali a přežili.

Oslavy výročí Velké Ostravy jsou v plném proudu, vyvrcholí 15. června

Oslavy sta let Velké Ostravy jsou v plném proudu a nabízejí bohatý program všeho druhu. Nachystány jsou přednášky, výstavy, hudební produkce, taneční workshopy a mnoho dalšího. Významné výročí si Ostrava připomíná ve velkém stylu.

Nájemníci MRA se mohou těšit na přeplatky za služby

Nájemníci v městských bytech už dostali do svých schránek vyúčtování za služby. Přeplatky jsou vyčísleny na necelých 60 milionů korun, což je o dvacet milionů více než v předchozím období.

Střelmistr už připravuje nálože pro odstřel skipové věže Dolu Lazy v Orlové

Několik desítek kilogramů trhaviny a především precizně odvedená práce střelmistra bude nutná o odstřelu těžní věže Dolu Lazy v Orlové. Z bezpečné vzdálenosti ji budou v červenci moci sledovat i lidé. Po odstřelu skipové věže Dolu Dukla v roce 2008 jde teprve o druhou takovou demolici pomocí trhaviny.

Opavu navštívil princ Lorenz Belgický, vnuk Karla I., posledního českého krále a císaře rakouského

Do Opavy zavítala vzácná návštěva. Princ Lorenz Belgický, arcivévoda rakouský d'Este, vnuk Karla I. Habsburského, posledního českého krále a císaře rakouského. V konkatedrále Nanebevzetí Panny Marie se zúčastnil slavnostní instalace relikvie tohoto světce.

Při hokejovém mistrovství se do maléru mohou dostat piloti dronů, kolem arény létat nesmí

Včera 16:50 | Celý MS kraj | Libor Běčák

50 tisíc korun pokuty a tisícovku navrch jako správní poplatek musel zaplatit pilot dronu, který v průběhu Mistrovství světa v ledním hokeji létal se svým strojem kolem sportovní arény v Ostravě-Vítkovicích. V roce 2015 si tam totiž policie nechala s urgentní naléhavostí zřídit bezletový prostor.

Proměna zchátralých koníren v karvinském parku Boženy Němcové by mohla začít ještě letos

Proměna zchátralých koníren v karvinském parku Boženy Němcové by mohla začít ještě letos. Projektová dokumentace je připravena, schváleno je i stavební povolení. Město má v plánu přestavět objekt na kulturně komuniktní centrum a inhalátorium.

Veřejné toalety v Havířově jsou neustálým terčem vandalů

Radnici v Havířově trápí neustálé ničení veřejných toalet. Ať už ve městě, nebo na Šumbarku. Jakmile projdou opravou, vandalové je opět ničí. Náklady jdou do statisíců.

Architektonická perla Ostravy otevřela veřejnosti, Vila Grossmann vrátí návštěvníky do první republiky

V Ostravě povstala z popela architektonická perla – památkově chráněná Grosmannova vila. Její rekonstrukce trvala více než dva roky a vila byla veřejnosti zpřístupněna letos v dubnu, sto let od její kolaudace. Na návštěvníky z ní dýchne atmosféra první republiky.

Oblíbené Dny Fajne rodiny nabídnou v Ostravě stovky akcí

Dnes 11:20 | Ostrava-Centrum | Jiří Cileček

Dny Fajne rodiny organizuje město Ostrava už popáté. V pěti týdnech, od 15. května do 16. června, nabídnou pestrou paletu nejrůznějších prorodinných aktivit, které pobaví a zaujmou všechny generace. Do přípravy se zapojilo na padesát organizací a spolků. Cílem akce je poskytnout rodinám možnost smysluplného a zábavného trávení společného času.

Zábavné odpoledne pro malé čarodějky a čaroděje v Dolní oblasti Vítkovic

Starý tradiční zvyk s upálením čarodějnice si připomněli také obyvatelé Vítkovic. Zábavné odpoledne plné her si nenechalo ujít mnoho malých čarodějek a čarodějů.

Děti hrály divadelní představení pro 600 žáků základních a středních škol i veřejnost

Více než 600 dětí ze základních a středních škol Ostravy se přišlo podívat do K-Tria na divadelní představení jejich vrstevníků. Detektivní příběh zahrály děti z divadelního klubu Disodor. Akce se konala pod záštitou místostarosty Radima Ivana.

Historická rekonstrukce v Zábřehu připomněla osvobozování Ostravy

Jak se ke konci druhé světové války osvobozovala Ostrava mohli díky ukázky s využitím těžké techniky vidět návštěvníci sobotní Bojové cesty. Jednalo se součást třídenního programu, který připomínal postup 1. Československé tankové brigády.

Janáčkova filharmonie Ostrava bude mít nového šéfdirigenta. Daniel Raiskin už podepsal smlouvu

Daniel Raiskin se stane novým šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Tento zkušený ruský dirigent, který vede Slovenskou filharmonii, už s orchestrem podepsal smlouvu. I když oficiálně nastoupí až za dva roky, již v nadcházející sezoně začne s orchestrem intenzivně spolupracovat.

Otevřenou ventilačku bral zloděj za pozvání do bytu. Bral na co přišel

Včera 12:20 | Ostrava-město | Tomáš Kořistka

Důležitá zpráva přišla od ostravské policie. Podařilo se totiž zadržet zloděje, který by hlavně v době dovolených mohl napáchat velkou škodu. Ke vloupání do bytů totiž využíval okna otevřená na ventilaci.

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem. Důležité ale je dbát na bezpečnost
Vydáno 17. dubna 2024 9:17, Ostrava-město, Tomáš Kořistka
Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."
anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."
"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/ostrava/ostrava-mesto/11000042611/cyklisticka-doprava-se-stava-v-ostrave-fenomenem-dulezite-ale-je-dbat-na-bezpecnost